LatviešuEnglishEspañol

Auto dzinēja ķēde vai siksna

Vai auto dzinējam ir ķēde vai siksna?

Kam nepieciešama dzinēja ķēde vai zobsiksna?
Auto dzinējā ķēde vai zobsiksna (turpmāk - siksna) veic vienu un to pašu uzdevumu – nodrošina sadales vārpstas rotāciju, savukārt sadales vārpsta atver un aizver vārstus, tā nodrošinot dzinēja darbību. Ķēde ir veidota no metāla posmiem, savukārt siksnas tiek ražotas no izturīgām gumijas konstrukcijām. Ķēde atrodas dzinēja iekšpusē, savukārt siksna redzama no ārpuses un attiecīgi ir vieglāk nomaināma.

Vai ķēde jāmaina retāk nekā siksna? Cik maksā dzinēja ķēdes un zobsiksnas nomaiņa?
Ir pieņemts uzskatīt, ka dzinēja ķēde ir jāmaina retāk nekā zobsiksna un kopumā tā ir taisnība – ir dzinēji, kuriem ražotājs vispār nav noteicis ķēdes maiņas intervālu, tā apgalvojot ka ķēde kalpos tikpat ilgi kā dzinējs kopumā. Taču mēdz būt izņēmumi – ir neveiksmīgāku konstrukciju dzinēji, kuriem ķēde mēdz izstiepties un ir jāmaina jau pēc 50-60 tūkstošiem kilometru, savukārt nav retums zobsiksnas ar nomaiņas intervālu 100 tūkstoši km un pat vairāk. Runājot par maiņas intervālu jāatceras, ka siksnu ietekmē gan vecums (nevajadzētu zobsiksnu ekspluatēt vairāk nekā 4-5 gadus), gan ekspluatācijas apstākļi (sāls, smiltis, dzinēja šķidrumi un tml. apstākļi saīsina siksnas mūžu), savukārt ķēdi šie apstākļi praktiski neietekmē. Vairumā gadījumu siksnas nomaiņas izmaksas ir daudz zemākas nekā ķēdes maiņas cena. Ķēdes maiņas izmaksas bieži vien var sasniegt 1000 un vairāk eiro atkarībā no dzinēja konstrukcijas. Zobsiksnas maiņas cena visbiežāk nepārsniedz dažus simtus eiro, bet šī summa var pieaugt līdz ar papildus kopā ar zobsiksnu nomaināmajām detaļām.

Kā atšķiras dzinējs ar ķēdi no dzinēja ar zobsiksnu?
Parasti ķēdes dzinēji tiek uzskatīti par skaļākiem un vairāk vibrācijas radošiem, taču tas atkarīgs no konkrētā dzinēja. Ķēdes biežāk tiek izmantotas lielāku tilpumu dzinējiem, mazajiem un ekonomiskajiem dzinējiem biežāk sastopamas siksnas.

Kas notiek, ja dzinēja ķēdi vai zobsiksnu nemaina?
Ja siksna vai ķēde netiek savlaicīgi nomainīta, tā agrāk vai vēlāk plīst un sekas bieži vien mēdz būt dramatiskas un ļoti dārgas – dzinēja kapitālais remonts.

Bojāts dzinējs

Ir atsevišķi dzinēji un veiksmīgi gadījumi, kad plīstot ķēdei vai siksnai viss beidzas tikai ar šīs detaļas nomaiņu, taču visbiežāk šādās situācijās virzuļi satiekas ar vārstiem, vārsti tiek salocīti un tiek nodarīti citi nopietni bojājumi dzinējam. Rezultāts ir vai nu vairākos tūkstošos mērāms dzinēja remonts vai pilnīga dzinēja nomaiņa. Tāpēc siksnas nomaiņas intervālam ir jāseko īpaši rūpīgi, kā arī, iegādājoties lietotu auto, ja nav pilnīgi droši zināms kad zobsiksna ir mainīta, labāk veikt tās profilaktisku nomaiņu. Ķēde šajā ziņā ir drošāka un parasti iepriekš “signalizē” (ar neierastām skaņām, vibrācijām un tml) par maiņas nepieciešamību. Mēdz būt dzinēji, kuriem ķēde pie regulārām apkopēm un kvalitatīvu eļļu lietošanas mēdz kalpot arī divreiz ilgāk par ražotāja noteikto, protams, regulāri sekojot līdzi ķēdes stāvoklim. Ķēdes maiņas nepieciešamību nosaka gan pēc ķēdes spriegotāju nolietojuma, gan pašas ķēdes stāvokļa (izdiluma un izstiepuma). Vairumam dzinēju, lai pārbaudītu ķēdes stāvokli, ir jānoņem dzinēja vāks. Taču ir arī dzinēji (piemēram atsevišķi VAG (Wolksvagen) dzinēji), kam ķēdes spriegotāju stāvokļa pārbaudei paredzēts speciāls inspekcijas logs un dzinējs nav jāatver.

Kontakti un reklāma portālā: [email protected]